Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na podstawowych działaniach, do których należą optymalizacja strony, budowa treści oraz link building. W raporcie przygotowanym przez LinkHouse wynika, że w 2018 roku średnio 48% z budżetu przeznaczanego na działania SEO zostało wydanych na link building. Jest to wzrost rzędu 15% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Ponadto ponad 40% badanych potwierdziło, że zakłada wzrost wydatków w nowym roku. Dowodzi to nie tylko znaczenia samego linkowania, ale przede wszystkim jego skuteczności.
POZYSKIWANIE LINKÓW – ANALIZA KONKURENCJI
Link building opiera się na pozyskiwaniu linków z dobrej jakości domen. Przy założeniu, że strona została poprawnie zoptymalizowana zarówno pod wyszukiwarki, jak i wygodę użytkowników, a treści są systematycznie wdrażane, budowanie profilu linków staje się podstawowym działaniem. Dobrej jakości domeny nie dla każdej strony muszą oznaczać to samo. Dla wielu branż, zwłaszcza niszowych, trudno znaleźć tematyczne portale, które publikują unikalne treści i mają zadowalającą liczbę wejść organicznych. Dlatego pierwszym etapem zawsze jest analiza konkurencji. Dzięki narzędziom takim jak Ahrefs czy SurferSEO możemy pobrać listę domen linkujących do interesującej nas konkurencji.
PRODUCENT PORĘCZY I BALUSTRAD – CASE STUDY
Współpracę z klientem produkującym balustrady i poręcze rozpoczęliśmy pod koniec marca 2018 roku. Była to nowo powstała strona, dlatego nie zmagała się z dużą ilością błędów technicznych. Podstawowe działania optymalizacyjne przyczyniły się do znacznego wzrostu widoczności – z 55 do 162 fraz w top 50 – już w pierwszym miesiącu współpracy. Początek maja to także początek pozyskiwania linków. Zaczęliśmy od przeanalizowania profilu linków konkurencji.
NISZOWE BRANŻE A MARKETING SZEPTANY
Firmy działające w branżach budowlanych, takich jak produkcja balustrad balkonowych i sztachet aluminiowych, w dużej mierze zdobywają linki z katalogów firm i forów. Zebraliśmy adresy wartościowych stron prowadzących katalogi firm i dodaliśmy tam wizytówki z odnośnikiem prowadzącym do strony klienta. Marketing szeptany to w większości linki z atrybutem nofollow, jednak w strukturze linków przychodzących również i one powinny się znajdować. Dodawanie wizytówek i wzmianek do strony w miejscach, w których posiada je konkurencja, przyczyniło się do wzrostów w widoczności strony.
Kolejne miesiące współpracy to spokojny wzrost pozycji powodowany optymalizacją, budowaniem treści w obrębie strony, dodaniem znaczników meta i początek płatnych publikacji. Sierpień 2018 to chwila dużej aktualizacji algorytmów Google, która niestety odbiła się także na stronie naszego klienta. Na wykresie można zauważyć spory spadek wypracowanej widoczności. Koniec 2018 roku i początek 2019 to czas wdrażania nowej strategii link buildingu, której celem była odbudowa wysokich pozycji.
WYSOKA JAKOŚĆ LINKÓW Z PORTALI TEMATYCZNYCH
Duży spadek widoczności spowodowany aktualizacją algorytmów Google sprawił, że z większą intensywnością poszukiwaliśmy miejsc do publikacji. Skupiliśmy się głównie na wysokiej jakości portalach tematycznych. Jakość mierzymy, sprawdzając widoczność i słowa kluczowe w Senuto, a także dane w Ahrefsie, dzięki czemu możemy sprawdzić, ilu użytkowników zagląda na daną stronę, jakim zaufaniem darzy je wyszukiwarka i jaki jest jej profil linków. Istotne jest dla nas także wyszukiwanie organiczne, czyli rzeczywista liczba osób, które trafiają na daną stronę wprost z wyszukiwarki Google. Zwiększa to szanse na trafienie także na pozycjonowaną domenę.
W każdym miesiącu przygotowujemy unikalne teksty, które następnie publikowane są na portalach z branży budowlanej, wykończeń i urządzania domów. W ciągu roku, od kwietnia 2018 do kwietnia 2019 udało się nam zwiększyć liczbę odsyłających domen o ponad 300%.
Ponieważ strona na początku naszej współpracy była stosunkowo nowa, dlatego linkowanie od początku prowadziliśmy pod kątem zróżnicowania linków prowadzących do domeny, pojawiły się więc exact match, partial match, a także odnośniki brandowe. Z czasem rozwinęliśmy profil linków o postać URL-i samych lub z brandem prowadzących zarówno do stron z kategoriami, jak i do strony głównej. Uzyskaliśmy dzięki temu zadowalający procentowy stosunek linków brandowych i URL-i do odnośników exact matchów, które nie przekraczają 25%.
Ponadto dzięki linkom z katalogów i forów wypracowaliśmy równie zadowalający stosunek linków dofollow do nofollow, po to, by zróżnicować i zapewnić wiarygodny z punktu widzenia Google profil.
JAK LINK BUILDING PRZEŁOŻYŁ SIĘ NA SUKCES STRONY?
Według danych z Google Analytics strona notuje systematyczny wzrost nowych użytkowników, co widać na poniższym wykresie. Warto jednak zaznaczyć, że ze względu na branże musimy wziąć pod uwagę sezonowość witryny.
Strona notuje również duży współczynnik nowych użytkowników, którzy według danych z Analyticsa trafiają na stronę zarówno z wyników organicznych, jak i linków prowadzących do strony z innych miejsc, takich jak katalogi czy publikacje.
W zestawieniu liczby użytkowników z poszczególnych miesięcy, od kwietnia 2018 do marca 2019 zauważyć można znaczny wzrost odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania. Przedstawia się to w następujący sposób:
miesiąc | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 |
2017 | 432 | 552 | 610 | 687 | 665 | 748 | 814 | 658 | 831 | |||
2018 | 831 | 762 | 958 | 1298 | 1479 | 1209 | 1130 | 1041 | 946 | 677 | 655 | 382 |
2019 | 595 | 806 | 1469 |
Warto prześledzić także jak zmieniała się liczba fraz w Top 50 i Top 10 na przestrzeni ostatniego roku. Marzec 2018 to 60 słów kluczowych w Top 50 i i 15 w Top 10. Obecnie liczby te wyglądają następująco: Top 50 – 467, Top 10 – 47. Oznacza to, że na stronę naszego klienta można trafić po wpisaniu różnych ponad 400 różnych kombinacji fraz.
Strategia link buildingu przeprowadzona przez naszą firmę dostosowana jest do branży i do stanu strony na początku współpracy. W tym przypadku mieliśmy do czynienia z nową stroną, do której prowadziła minimalna ilość linków. Dzięki temu mieliśmy możliwość zbudować solidną podstawę w postaci linków dofollow i nofollow z katalogów, wizytówek i portali tematycznych o dobrej jakości, które stanowią punkt wyjścia do dalszych działań link buildingowych.
Autor: Ewelina Odzimek, Link Builder