Na proces pozycjonowania strony internetowej składa się kilka zagadnień, które trzeba wziąć pod uwagę, aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Jednym z nich jest stricte techniczna optymalizacja strony, którą zazwyczaj wykonuje się najpierw – musi być ona poprzedzona rzetelnym i prawidłowo wykonanym audytem SEO, który jest swoistym drogowskazem dla specjalisty pozycjonującego witrynę. Kolejną kwestią jest stworzenie na stronie odpowiednich treści, które muszą być przejrzyste dla użytkownika, a także dostarczyć mu najważniejszych informacji. Ponadto powinny być one przyjazne dla algorytmów Google. Innym nie mniej istotnym elementem jest link building. Polega on na zdobywaniu linków z innych stron w internecie, z tą uwagą, że powinny być to miejsca wartościowe i wiarygodne. O tym, jak sprawdzić jakość stron, z których pozyskujemy linki, powiemy sobie w dalszej części tekstu. Pamiętajmy, że wraz z link buildingiem musimy wykonać właściwą optymalizację strony, a także posiadać na niej odpowiednie treści.
CO ZYSKUJEMY DZIĘKI BUDOWANIU SIECI LINKÓW?
Wartościowe linki pozwolą rozwinąć skrzydła każdej kampanii SEO. Nie jest tajemnicą, że wyszukiwarka Google działa na podstawie algorytmów, a jednym z nich jest PageRank. Ocenia on każdą witrynę na podstawie ilości poszczególnych linków (odwołań) prowadzących do niej z innych miejsc w internecie. System ten oprócz ilości linków analizuje także PR stron, z których pochodzą odnośniki. Im wyższy PR strony, z której pochodzi link, tym wyższa jest jego jakość. Gigant z Mountain View od kilku dobrych lat nie podaje do wiadomości publicznej wartości PR dla poszczególnych domen. Poniżej został zaprezentowany uproszczony schemat działania algorytmu PageRank:
Obecność linków pomaga w znacznym stopniu przyspieszyć działanie robotów indeksujących, dzięki czemu nasza strona szybciej zyska wysoki PR. Jednak algorytm to nie wszystko, duża ilość dobrych jakościowo odnośników zwiększy także autentyczność naszej firmy w internecie. W obecnych czasach ten fakt jest bardzo istotny. Internauci coraz częściej zwracają uwagę na opinie o danej marce oraz na jej rozpoznawalność. Ponadto, jeśli linki umieszczane są w często odwiedzanych miejscach, zwiększy nam się ruch na stronie. Dodatkowo każdy szanujący się specjalista zadba o właściwe dobranie słów kluczowych oraz odpowiednie ich umiejscowienie w tekście, co poskutkuje podniesieniem pozycji w wynikach wyszukiwania na te konkretne frazy.
LINKOWANIE Z GŁOWĄ
Prosta zasada mówi, że jeśli się za coś zabierasz, to rób to dobrze albo nie rób tego wcale. Nie inaczej jest z budowaniem odpowiedniego zestawu linków dla naszej domeny.Sporo agencji oraz osób chcących pozycjonować stronę samodzielnie zaczyna od… (a czasem robi tylko to) od używania narzędzi stworzonych do automatycznego pozyskiwania linków. Działanie takie to nic innego jak spamowanie niskiej jakości linkami na wątpliwej jakości portalach. Najczęściej są to katalogi seo – czyli strony tworzone tylko po to, by publikować linki do stron bez jakiejkolwiek weryfikacji. W tej sytuacji algorytm wyszukiwarki odpowiedzialny za indeksację napotka kilkadziesiąt lub kilkaset niskiej jakości linków, których nie weźmie pod uwagę.
W tym kontekście warto nadmienić, że ma nic złego w zdobyciu linków z internetowych wizytówek, blogów czy tematycznych forów dobrej jakości. Jeśli robimy to z głową, a dane strony weryfikują umieszczane tam linki, istnieje duża szansa, że na takim działaniu zyskamy. Dodatkowo osoba szukająca konkretnej usługi, szybciej trafi na naszą firmę.
Artykuły gościnne – najlepszy sposób link buildingu
Najbardziej efektywnym i opłacalnym działaniem w kontekście budowania własnej bazy linków jest korzystanie z publikacji na zewnętrznych portalach branżowych. Wiąże się to z odpowiednią opłatą dla właściciela portalu, na którym artykuł publikujemy. Ceny za publikację treści mają bardzo szeroki zakres. Wahają się one od 50 w przypadku mniejszych do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku bardzo dużych portali. Najczęściej przyjdzie nam jednak zapłacić 200-300 zł za jeden wpis. W celu takiej publikacji trzeba przygotować tekst, w którym możemy umieścić link. Dodatkowo dobrze byłoby też mieć jakąś grafikę/zdjęcie wyróżniające nasz przyszły artykuł. Gdy te warunki są spełnione, można rozejrzeć się za odpowiednimi stronami do publikacji. Jak było wspomniane wcześniej, powinny to być miejsca posiadające dobre wskaźniki jakościowe i odpowiednią renomę.
ZATEM NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY DOBIERANIU MIEJSCA DO OPUBLIKOWANIA NASZEGO ARTYKUŁU SPONSOROWANEGO?
Tematyczność domeny
Kwestia jest bardzo prosta, posiadając przykładowo sklep z rowerami i mając artykuł o sprzęcie rowerowym, nie będziemy publikować go na portalu o zabawkach dla dzieci. Najlepiej, gdyby tematyczność domeny jak najbardziej pokrywała się z tematycznością naszego tekstu. Istnieją też portale wielobranżowe. Jeśli strona posiada osobną kategorię lub podstronę o tematyce rowerowej- publikacja tutaj będzie dobrym wyjściem.
Wyniki badania (link), które wykonał jeden z branżowych portali, wskazują jednoznacznie, że najważniejsza dla użytkowników jest tematyczność domeny (77% wskazań), na drugim miejscu znajduje się tematyczność podstrony (75% wskazań). Można więc z całą pewnością stwierdzić, że tematyczność jest podstawowym atrybutem, o który trzeba zadbać przy linkowaniu zewnętrznym.
Widoczność domeny w Google
Widoczność domeny to inaczej jej dostępność w internecie. W popularnym narzędziu Senuto widoczność jest przedstawiana za pomocą liczbowego wskaźnika, im jest on wyższy, tym strona jest widoczna pod większą ilością zapytań. Dlaczego ma to znaczenie? Niski wskaźnik widoczności ma przełożenie na ilość osób widzących stronę, która w tym wypadku również będzie niska. Do sprawdzania widoczności używamy narzędzia Senuto:
Na powyższym zrzucie ekranu widzimy wskaźnik widoczności, zaznaczony kolorem zielonym. W tym przykładzie jest on bardzo duży, więc jak najbardziej można brać taki portal pod uwagę w kontekście potencjalnej publikacji treści. Najczęściej strony z widocznością 100 lub wyższą będą miejscem wartym uwagi pod kątem pozyskania linka.
Innym nie mniej istotnym aspektem widoczności jest jej zachowanie w czasie. Na poniższym wykresie widzimy wyraźny wzrost widoczności i pomimo drobnych wahań linii jest to sytuacja jak najbardziej pożądana.
Nasz wykres dla każdej strony będzie prezentował się inaczej, najważniejsze by pokazywał stabilny współczynnik widoczności. W takim wypadku jest to miejsce, w którym warto umieścić artykuł. Unikamy natomiast miejsc, gdzie widoczność wyraźnie spada.
Ruch generowany przez domenę
Powyższy zrzut ekranu przedstawia wskaźnik który definiuje ruch dla przykładowej domeny w popularnym narzędziu analitycznym ahrefs. Ruch o którym mowa to najprościej mówiąc, ilość odwiedzin użytkowników na stronie. Im ta wartość jest wyższa tym dany portal lepiej rokuje jako potencjalne miejsce do publikacji treści i linków. Wysoka wartość ruchu domeny wskazuje nam, że użytkownicy często ją odwiedzają. Dzieje się tak zapewne dlatego, że jest tam dużo ciekawych i pomocnych treści. Linki wychodzące z tej domeny (a takie nas interesują) będą bardzo wartościowe. Pamiętajmy o tym, że strona o dużym ruchu i rozpoznawalności wzbudza zaufanie, a więc użytkownik widząc tam link do naszej strony odwiedzi ją chętniej, niż gdyby zobaczył odnośnik na mało znanym portalu. Podsumowując – strony z dużym ruchem mają większe przebicie w internecie i to z nich właśnie spora cześć użytkowników będzie miała możliwość trafić również do nas.
Liczba domen linkujących do portalu
Do sprawdzenia liczby domen linkujących do potencjalnego miejsca publikacji używamy narzędzia Ahrefs, które w formie wykresu pokazuje nam tę zależność w czasie:
Jak widać, ilość linków przychodzących z unikalnych domen systematycznie rośnie, obecnie wynosząc 499. Ponieważ jest to stabilny wzrost, domena ma dobrą historię, a co za tym idzie, link pozyskany z niej będzie dla nas wartościowy. Tutaj zalecana jest szczególna ostrożność, lepiej, żeby ilość odsyłających domen była stała lub rosła powoli, niż nagle i nieoczekiwanie wystrzeliła o wiele pozycji. W takim przypadku zachodzi duże prawdopodobieństwo użycia narzędzi do automatycznego pozyskiwania linków, co taką stronę automatyczne dyskwalifikuje.
KAMPANIA SEO BEZ LINK BUILDINGU JEST JAK SILNIK BEZ PALIWA
Można mieć idealnie zoptymalizowaną stronę, na niej wysokiej jakości treści przejrzyste dla użytkownika, ale będzie brakować jej mocy do przebicia się w internecie. Link building jest takim dopełnieniem działań w kampanii SEO, które właśnie tę „moc” zapewni. Jeśli będzie przemyślany i wykonany przez osobę z odpowiednią wiedzą, to jego rola będzie ogromna. Ważną zasadą jest to by podczas budowania profilu linków się nie spieszyć, a także wykazać analitycznym i konsekwentnym podejściem. Działania link buildingowe mogą mieć długofalowe konsekwencje, od nas zależy czy pozytywne czy negatywne. Trzeba pamiętać, że w tym przypadku źle zainwestowane pieniądze nie podlegają zwrotowi. Dodatkowo, pozyskiwanie linków wymaga użycia płatnych narzędzi do których nie każdy ma dostęp. Warto więc zainwestować w sprawdzone metody i doświadczonych specjalistów.
Wpis przygotowany przez: Grzegorz Marucha