Obecnie blog jest jednym z najefektywniejszych źródeł przekazu XXI wieku, który oddziałuje na czytelnika, kształtuje oraz zmienia jego opinię. Nie tylko jednostek, a nawet całych społeczności. Blogi przybierają różne formy i mogą mieć różne zastosowania, dlatego wiele osób traktuje je jako formę wyrażania siebie oraz „prosty” sposób na zaistnienie w internecie.
Dokładnie z tego samego powodu u wielu osób hasła takie jak blog, blogerzy, blogowanie wywołują skrajnie negatywne odczucia. Wszyscy pamiętamy incydent z wydarzenia Warsaw Fashion Weekend, podczas którego dziennikarz Filip Chajzer postanowił “zweryfikować” wiedzę polskich blogerów i szafiarek. Efekty tylko podsyciły negatywne uczucia, jednak nie można zaprzeczyć, że umiejętnie prowadzone blogi cieszą się dużą popularnością, spotykając się ze sporym odzewem społeczeństwa. Zakładają je znani aktorzy, politycy, organizacje czy sklepy internetowe. Skupimy się na tej ostatniej, wymienionej grupie, a mianowicie jak wykorzystać wszystkie zalety tej formy przekazu blogu na korzyść swojego sklepu, by osiągnąć maksimum korzyści? Jak dobierać tematy i tworzyć wartościowe treści? Wpływa na to wiele czynników, lecz skuteczny blog na stronie internetowej musi spełniać następujące funkcje.
SKUTECZNY BLOG – WPISY STANOWIĄ EFEKTYWNE NARZĘDZIE MARKETINGU
Odpowiednio dobrana strategia, interesująca zawartość i kompozycja bloga to idealny sposób na wygenerowanie nowych leadów sprzedażowych. Dostajemy możliwość podjęcia dialogu z klientem, który możemy wykorzystać na wybrany przez siebie sposób.
Wprowadzając zupełnie nową linię produktów mamy okazję ją klientowi przedstawić i uświadomić jej istnienie. Klient ma możliwość, bez wychodzenia z domu, obejrzeć wybrany produkt, zapoznać się z jego opisem, jak również ceną. W dzisiejszych czasach właśnie taki model klienta, robiącego zakupy przez internet, staje się coraz bardziej powszechny. Granica pomiędzy tym, czy zdecyduje się na zakup, czy z niego zrezygnuje, jest bardzo cienka. Na ostateczną decyzję wpłynie to, co przedstawiliśmy w naszym tekście – wyczerpującą treść, użyty język korzyści i atrakcyjne grafiki.
Czasami zdobycie klienta wiąże się z podejściem do tematu psychologicznie, dokładniej zastosowanie psychologii sprzedaży. Na czym to między innymi polega? Świetnym przykładem może być sprzedaż perfum przez internet, gdzie sprzedając zapach, nie możemy go zaprezentować. Produkt tego typu warto opisać tak, by działał na wyobraźnię. Takie zadanie posiada również właśnie blog – wpisy rozbudzą zmysły oraz oferują korzyści, których wybrana osoba poszukuje. Nikogo nie zainteresuje piękny zapach, ale już taki, który doda Ci pewności siebie i uczyni atrakcyjnym dla otoczenia, jest konkretną zaletą produktu, która powinna przekonać kupującego. Łącząc to z piękną fotografią flakonu, inspirującym celebrytą i chwytliwym hasłem osiągniemy pożądany efekt na blogu i poza nim.
Źródło: https://blog.iperfumy.pl
Tym samym sposobem możemy sprzedawać wybrane produkty, tworząc zestawienia dla grup odbiorców, odpowiadając na konkretne ich potrzeby oraz dając im swobodę wyboru. Przykładami mogą być posty na blogu o tytułach:
Źródło: https://www.e-zegarki.pl/blog
- TOP10: Zegarki dla eleganckiego mężczyzny do 1000zł
- Kompaktowe i funkcjonalne smartfony dostępne na rynku
- Sukienki idealne do biura! Sprawdź wiosenną kolekcję 2019
Możemy wykazać się wiedzą, porównać cechy produktów a tym samym przejść do kolejnego warunku, który blog powinien spełniać.
FIRMOWE WPISY – BLOG BUDUJE WIZERUNEK EKSPERTA W DANEJ BRANŻY
Ekspert w wybranej dziedzinie nie tylko posiada wiedzę, korzysta z niej, ale także potrafi dzielić się nią z innymi. W ten sposób jest budowany autorytet marki. Nie ma wątpliwości, że chętniej kupimy produkt od pasjonata niż od „sprzedawcy wszystkiego”, który wiedzę posiada znikomą i „tylko sprzedaje”. Wizerunek specjalisty ukształtujemy, tworząc posty różnego typu np. poradniki, które będą odpowiadać na pytania oraz tworzyć rozwiązania dla szukających. Dla przykładu:
- Jak założyć bloga w WordPress?
- Dlaczego Gliwice są świetnym miastem na rozwój kariery?
- Czego unikać pozycjonując strony internetowe?
Tytuły postów mają konstrukcję prostych ale precyzyjnych pytań, obiecując rozwiązanie szukanego problemu. Tego typu post na blogu, o ile oczywiście wyczerpująco odpowiadają na wybrane zagadnienie, zatrzymają użytkownika na dłużej i zainteresują naszym sklepem.
Źródło: https://www.narzedzia.pl/artykuly,5/
Jeśli chcemy stworzyć tytuł wpisu na bloga, który będzie generować ruch na naszej stronie, możemy wykorzystać darmowe narzędzie AnswerThePublic.com, dzięki któremu na podstawie wybranej frazy zostaną wygenerowane pytania, które mają wyszukiwania w Google. Wpisując frazę pozycjonowanie stron internetowych Gliwice, program po chwili pokaże, że wybrane hasło najczęściej pojawia się z zapytaniami:
- Jak? (np. Jak samodzielnie pozycjonować?)
- Gdzie? (np. Gdzie pozycjonowanie ma sens?)
- Co? (np. Co to jest i na czym polega pozycjonowanie?)
- Które? (np. Które usługi pozycjonowania agencji SEO wybrać?)
W przypadku wyżej wymienionej frazy ATP nie wykazał się kreatywnością, a raczej podrzucił nam sugestie i wskazówki. Jednak wybierając mniej skomplikowaną frazę farby do ścian, otrzymamy np. dla zapytania Jak? szereg precyzyjnych propozycji Jak zagęścić? Jak zmyć z ubrania? Jak rozjaśnić? pozwalając nam, przy odrobinie gimnastyki, stworzyć skuteczny Long Tail, czyli frazę długiego ogona, posiadającą wysoki współczynnik konwersji oraz znacznie mniejszą konkurencję. Na ich podstawie możemy śmiało tworzyć swoje poradniki, wykazać się znajomością branży, tworząc w ten sposób swój wpis na blogu i jego temat. Nic nie stoi na przeszkodzie, by subtelnie zareklamować własne rozwiązanie w artykule pod postacią produktu czy usługi. To już Wasze pomysły! Ale w tym celu musimy zastosować odpowiednią frazę i linkowanie, przechodząc więc do kolejnego zagadnienia.
POST BLOGA WPŁYWA NA POZYCJONOWANIE STRONY I ZWIĘKSZAJĄ JEJ WIDOCZNOŚĆ
Prowadzenie bloga potrafi wpłynąć na procesy SEO i wzmocnić pozycję naszej strony. Roboty indeksujące Google z miesiąca na miesiąc stają się coraz bardziej inteligentne i precyzyjne. Musimy skupić się więc głównie na użytkownikach i ich korzyściach a algorytmy z pewnością to docenią. Jednak… Nie zaszkodzi im trochę „pomóc”.
Artykuły muszą wyróżniać się wartościową i unikatową treścią, która zostanie doceniona nie tylko przez ludzi, ale także przez robota. Mamy wtedy do czynienia z Topical Authority, koncepcją, według której Google odsyła do najbardziej kompleksowych stron, skupiających się na wybranej tematyce. Mając odpowiednio długie i wartościowe wpisy, blog musi mieć następnie umieszczoną kluczową frazę, zadbaną, prawidłową konstrukcję tekstu, tytułów, hierarchię nagłówków, a także ogólną optymalizację strony.
Wpis będzie także wyśmienitą sposobnością na wykonanie linkowania wewnętrznego. Mając wpisy generujące duży ruch, możemy przekierowywać go do naszej oferty, wybranego produktu (np. który jest odpowiedzią na opisany problem). W przypadku wybranej strategii, ruch warto kierować na stronę główną lub wybrane podstrony. W taki sposób powstaje przejrzysty system nawigacji, który zostanie doceniony przez klientów i sztuczną inteligencję Google, co będzie skutkowało wzrostem pozycji.
Dodatkowo cenna zawartość bardzo często jest udostępniana w serwisach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn. Zamieszczone w taki sposób linki nie podlegają indeksacji przez Google (wymienione serwisy rządzą zupełnie innymi prawami), ale pozwalają dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców, zwiększając widoczność oraz ruch na stronie naszego sklepu.
GRZECHY GŁÓWNE CZYLI CZEGO UNIKAĆ W PROWADZENIU BLOGA?
Źle prowadzony blog w najlepszym przypadku nie przyniesie żadnych efektów, stając się zwykłą stratą czasu a w najgorszym, możemy stracić pozycję, zostaną nałożone na nas filtry lub nawet otrzymamy ban Google – znikniemy zupełnie z wyników wyszukiwania.
Po pierwsze: Nie kopiuj!
Podstawowym i fundamentalnym błędem jest tzw. duplicate content, czyli powielanie treści. Kopiowanie treści z cudzych blogów, pomijając już aspekty prawno-karne, przez Google jest nie tylko źle postrzegane, co surowo i bezlitośnie karane.
Po drugie: Będziesz pamiętać o publikacjach swoich!
Kolejnym jest niska systematyczność publikowania wpisów. Ludzie posiadający słomiany zapał lub osoby źle zorganizowane nie otrzymają dobrych wieści. Wpisy comiesięczne to najczęściej spotykana opcja i absolutne minimum, jeśli chodzi o tzw. content marketing. W ten sposób przyzwyczajamy zarówno naszych czytelników do regularnych odwiedzin, jak i robota, który będzie rejestrował ciągły rozwój strony a nasza pozycja wzrastać. Gdy to zaniedbamy i nie będziemy regularnie pisać, a jedynie od czasu do czasu, publikacje będą sporadyczne oraz chaotyczne. Uzyskamy zupełnie odwrotny efekt.
Po trzecie: Nie zniechęcisz czytelnika swego!
Zawartość bloga i artykułów powinna być atrakcyjna, była o tym mowa wcześniej, ale także spójna pod względem tematyki, jak i stylistyki. Warto do tego zadania najlepiej przeznaczyć jedną osobę w danej firmie lub skorzystać z agencji, która będzie ją tworzyć. Dłuższy tekst, nawet najbardziej wartościowy, nie może zniechęcać. Dlatego popularnymi błędami, których należy unikać będą wpisy na bloga niepodzielone na sekcje i pozbawione multimediów takich jak grafiki, animacje, klipy wideo etc. W ten sposób marnujemy czas i zmęczymy naszego odbiorcę, który może nie dotrwać do końca treści.
PODSUMOWANIE TEMATU I WNIOSKI NA TEMAT WPISÓW NA BLOGA
Właściwie stworzony, prowadzony i optymalizowany blog, może być wielkim atutem naszego sklepu. Przełoży się to w głównej mierze na duży obrót oraz zysk dla firmy, dlatego warto inwestować w takie rozwiązanie. Jednak niedoświadczona osoba, nawet posiadająca bogatą wiedzę teoretyczną, może sprawić, że blog sklepu internetowego stanie się dla niego metaforyczną szubienicą. Nawet tak pozornie proste zagadnienie wymaga opracowania, a następnie wdrożenia odpowiedniej strategii marketingowej oraz bieżącej analizie wyników. W celu zapoznania Was z tematem powstał ten artykuł. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu dowiedzieliście się kilku ciekawych rzeczy, jak je wykorzystać oraz czego kategorycznie unikać.
Autor: Michał Strączyński, Senior SEO Copywriter